Fjorden Elektro: “Aptly hjelper oss til å bli enda bedre”
Fjorden Elektro er en relativt ung installatørbedrift i Sandefjord, som har fått til mye på kort tid. En god porsjon av oppdragene skriver seg fra leilighetsprosjekter i lokalområdet. De benytter Aptly, og nå har Sonepar blitt en av bedriftens største leverandører gjennom tilvalgsportalen, noe som bidrar til å trekke opp omsetningen i selskapet.
- Vi har veldig mange forskjellige leilighetsprosjekter, det første prosjektet vi kjørte fullt ut med Aptly fikk vi vanvittig tilvalg på. Nå bruker vi mye mindre tid på salgsmøter, oppfølging og administrasjon, og kunden får en ferdig nettbutikk, spesialtilpasset boligkjøperen. De har mulighet til å laste opp alle tegningene sine i portalen, og stiller langt bedre forberedt enn før. I Aptly kan kunden automatisk booke Teamsmøter med oss, det er strømlinjeformet og enkel prosess, som sparer oss og kunden for tid og bryderi. Vi merker at sluttkunden er langt mer fornøyd, de skryter oss opp i skyene i forhold til andre fag som ikke benytter tilvalgsportalen, samtidig er de imponert over produktene og oversikten. Den største fordelen er at kunden kan sitte hjemme i stuen å selv bestemme hvilke produkter de ønsker at vi skal installere.
Proff portal
Portalen har proffe bilder, produktinformasjon, priser og gode tips til løsninger mange kunder nok ikke vet at finnes, sier Martin Pollen, prosjektleder i Fjorden Elektro.
- Aptly er intuitiv og enkel å bruke, for oss og for kundene. Når kunden har bestemt seg signerer de bare med BankID og sender ordren til oss. Dermed vet vi nøyaktig hva vi skal levere og kunden har samtidig full kontroll på slutt regnestykket. Vi sparer enormt mye tid, samtidig går feilmarginen ned og omsetningen opp. Vi har hatt leilighetskjøpere opp i 80 årene, som gjør tilvalgene i portalen og signerer med BankID, uten problemer, sier Martin Pollen, prosjektleder i Fjorden Elektro.
“En drøm å jobbe med”
Fjorden Elektro har testet flere tilvalgsportaler, og mener Aptly er det klart foretrukne.
- Det er en drøm å ha med å gjøre for vår del. Service og oppfølging er upåklagelig. Innspillene våre blir raskt tatt til etterretning, de er lydhøre og former løsningen etter våre forslag. Vi har brukt Aptly i et år nå og portalen blir stadig bedre, sier Pollen.
- Gjennom Nelfo får vi redusert pris på månedslisensen, så vi får full verdi for investeringen!
Verktøyet for fremoverlente montørbedrifter
- Fjorden Elektro var tidlig ute og bestilte systemet kort etter at vi inngikk samarbeid med NELFO, forteller Fredrik Walter Johansen, daglig leder i Aptly.
Han roser bedriften som enkelt har omfavnet verktøyet uten behov for noen av timene som er avsatt til opplæring.
- Det skyldes dyktige og fremoverlente folk, som tidlig erfarte gevinstene Aptly gir. I all beskjedenhet er det også en bekreftelse på at portalen er pedagogisk og lett forståelig. Aptly er utviklet for å passe like godt for byggherre som entreprenør og håndverksbedrifter, sier Walter.
Han vektlegger at Aptly kan brukes på alle typer bygg, leiligheter, eneboliger og hytter.
- Nå opplever vi at mange elektrikere også bruker Aptly på enkeltstående bygninger i tillegg til ROT-markedet (rehabilitering, oppussing og tilbygg), sier han.
I stadig utvikling
Aptly ble lansert i 2019 og er stadig under utvikling.
- Vi har løftet oss på UX-siden. Brukervennligheten er ytterligere forbedret og vi “spikker” stadig på kjøpsreisen. Aptly er mer eller mindre selvforklarende, vi merker at sluttbrukeren etterhvert har sluttet å stille spørsmål, vi har gått fra å gi noe support til så godt som null - et bevis på at vi virkelig har truffet, sier Johansen.
- Vi har blant annet inngått samarbeid med aktører innen byggeplasshåndtering og har koblet oss opp mot andre systemer og protokoller som håndverkere bruker på byggeplassen.
Betalingsløsningen er også gjenstand for videre utvikling.
- Nå ruller vi ut mulighet for å sette opp Aptly med betalingsløsninger. Dette passer spesielt bra for kunder som jobber med rehabiliteringsprosjekter.
Antallet produsenter som inngår i samarbeidet øker stadig, det beriker plattformens globale database med markedstilpasset kommunikasjon til kjøperen, sier han.
“Bransjens råeste romskjema”
Siste nytt er innføring av romskjema for elektrikere.
- Vi har bransjens råeste romskjema for elektrikere, når kunden har bestilt det de skal ha, sitter administrator/prosjektledelsen igjen med et arbeidsunderlag som ingen andre har: Dette er Norges beste romskjema. Nå er det på tide at bransjen samles rundt et romskjema så vi kan bli gode sammen, jeg håper vår løsning kan inspirere til det, sier Johansen.