Venter ny boom av investeringer i solceller
Strømpakken for næringslivet gjør at investeringer i solceller blir enda gunstigere enn før – ordning for energitilskudd ventes å gi et kraftig løft i bedriftenes satsing på solcelle som energikilde.
Dette er en gavepakke for oss, sier Sjur Løbrot, daglig leder for Keno Energy, Sonepar sin samarbeidspartner og leverandør av solcelleanlegg til privat- og bedriftsmarkedet. Nå ligger alt til rette for at salgstallene vil ta seg opp – enda mer. Bransjen, som allerede er presset, vil slite med å levere, mener han. – Det eneste som kan bremse utviklingen
nå er potensielle leveranseproblemer og begrenset monteringskapasitet, sier Løbrot. Her har samarbeidspartneren Sonepar en stor fordel: Keno Energy har nemlig betydelig leveransedyktighet, sikret i 36.000 kvadratmeter lagerplass, og varer til en verdi av en milliard kroner, dermed skulle leveransedyktigheten være på topp. – Nå se vi frem til å ta en solid jafs av det
norske markedet sammen med Sonepar. Alt ligger til rette for at enda flere vil ta raske beslutninger om å investere i solcelleenergi fremover, sier Løbrot.
Enormt potensial i lagerbygg
Enkel kartlegging av næringsbygg, og mindre krav til montering sammenlignet med privatboliger, gjør at solcellepaneler raskt lar seg rulle ut på nærings- og lagerbygg. Mange bedrifter har satt seg på venteliste for å få bygningsmassene heldekket med solceller. – Så lenge værgudene tillater det tegner det til å bli en meget travel høst og vinter, fastslår Løbrot.
Spesielt i markedet for lagerbygg er potensialet enormt. Med store arealer flate tak, og vegger, egner de seg spesielt godt for
solceller. – Bedriftene som hittil har vurdert om de skal bygge ut solceller til eget bruk, begynner nå å vurdere eller om de også skal bygge ut mer for å kunne selge strøm videre. Det er med andre ord mange bedrifter som kommer til å utvide sin satsing på solenergi fremover, sammen med pågangen fra privatmarkedet gir det et voldsomt leveringspress på bransjen, som er tre ganger større enn den var i fjor, sier Løbrot.
En presset bransje
Ventetiden på solceller varierer fra et par måneder på Vestlandet til over ti måneder i områdene med mest press. Det økte trykket på bransjen, og lite ledig kapasitet, kan bety høyere priser og rekruttering fra andre bransjer.
– Fortsetter denne veksten vil solenergi tiltrekke seg arbeidskraft fra andre bransjer, blant annet elektrobransjen, det kommer til å være et stort behov for både prosjektledere og installatører fremover, sier Løbrot.
Installerer solpaneler som aldri før
Blant bedrifter som tar krafttak for solenergi er sportskjeden XXL, de skal snart levere strøm tilsvarende forbruket til 100 husstander. 5500 solpaneler skal legges på XXL sine lagerbygg, det betyr at kjeden kommer til å selge omlag 1,7 millioner kilowatt overskuddskraft i markedet melder Dagens næringsliv.
Milliardinvestering
Allerede i 2019 etablerte Biltema et pilotprosjekt med solcelleanlegg i Danmark, og i september i år startet den største miljøsatsingen i Biltema konsernets historie.
Biltemas mål er å installere minimum 1 million kvadratmeter med solcelleanlegg, som motsvarer omtrent 550.000 solcellepaneler. Ettersom Biltema er en stor aktør med eiendommer i hele Norden, så er satsningen et viktig tiltak i Biltemas ambisjon om å gjøre virksomheten enda mer bærekraftig. Prosjektet er et av flere klimatiltak og er en investering i milliardklassen for konsernet.
Selvforsynt med strøm på opptil 30 prosent
En av de som allerede har fått heldekket tak med solceller er Würth, som har installert et massivt solcelleanlegg på hovedkontoret i Nittedal. Intet mindre enn 810 paneler har fått permanent plass på taket. Panelene leverer 455 watt hver, som betyr at selskapet vil være egenforsynt med 10-30 prosent av det årlige energiforbruket. Under ideelle forhold betyr det opp mot 320.000 kWh per år, tilsvarende det årlige strømforbruket til rundt 20 norske husholdninger.
Planlegger videre utvidelser
Etter de har høstet erfaringer fra solcelle-prosjektet planlegger Würth å utvide satsingen ytterligere: Selskapet har nemlig store uutnyttede takarealer tilgjengelig for fremtidig utvidelse, melder selskapet i en pressemelding.
– Dette er første trinn, men vi har planer om videre utvidelser når vi har høstet erfaring fra en periode med drift. Vi har fremdeles store takarealer tilgjengelig for fremtidig utvidelse, forteller Stein Inge Viset, logistikksjef i Würth Norge.
Würth har hatt fokus på energireduksjon i flere år, og det største tiltaket så langt har vært et prosjekt i samarbeid med Caverion AS. Bygningsmassen på rundt 26.000 kvadratmeter hadde i 2018 et årlig forbruk på til sammen 4,2 GWh, og etter en rekke tiltak har har Würth senket sitt årlige strømforbruk med over 1 000 000 kWt per år sammenlignet med 2018.
– Den viktigste årsaken til den store energibesparelsen, er de nye ventilasjonsaggregatene på lageret, kombinert med nytt SD-anlegg (sentral driftsstyring) og etablering av et energioppfølgingssystem, sier Viset i meldingen.