Tema Bærekraft: “Tjuvstart gir kundene forsprang”

6/8/24
Om Sonepar
6/8/2024

På flere områder har Sonepar et forsprang i bærekraftsammenheng. - Det gjenspeiles i unike tilbud til kundene, blant annet i form av logistikkrapporter på CO2-avtrykk og Green Offer-løsningen som er på vei, med klima- og livsløpsregnskap på produktnivå, sier bærekraftsansvarlig og kvalitetssjef Lars Gunnar Larsen.

Sonepar Norge begynte med sin miljøsatsing på en systematisert måte allerede i 2014, faktisk litt før konsernet startet.

- Vi var tidlig ute med å sette fokus på bærekraft i egen bedrift og hadde vår første miljøsertifisering i 2014. Vi hadde jobbet med reduserende tiltak og forbedringer fra 2014-2019 da morselskapet begynte å sette dette i system. Den lille tyvstarten har bidratt til kunnskap og dedikerte medarbeidere, som ser at dette arbeidet bærer frukter, både i miljøsammenheng og faktisk salgssammenheng - dette har kundene fokus på, sier Larsen.

Formidabel reduksjon av eget fotavtrykk

- En av pillarene i bærekraftsarbeidet er det årlige miljøregnskapet, hvor vi gjør detaljerte målinger og kartlegger CO2-avtrykket vårt, med bakgrunn i det vi har forbrukt av transportløsninger og energiforbruk på den enkelte avdeling, all søppel vi genererer og sorterer, all emballasje vi forbruker, fly-/jobbreiser, antall ansatte. Alt dette legges inn i en stor kalkulator, som generer et fotavtrykk for bedriften, og her har vi en målsetning om en konstant forbedring. I 2019 hadde vi tett opp til 3.400 tonn CO2-ekvivalenter, med det vi har gjort av forbedringer var vi i 2023 nede på 830 tonn, mao har vi en formidabel forbedring av fotavtrykket vårt, som vi er stolte av, sier Larsen. Nedgangen skyldes tiltak som er iverksatt, og konstant forbedring av måleverktøy som benyttes til å kvalitetssikre samarbeidspartnere. - I dag har vi en mye bedre måte å kontrollere og beregne avtrykket til transportpartnerne våre. Vi er absolutt “on track”: I denne perioden reduserte vi scope 1 og 2 med 46,2 prosent og scope 3 med 13 prosent, sier han.

“I 2019 hadde vi tett opp til 3.400 tonn CO2-ekvivalenter, med det vi har gjort av forbedringer var vi nede på 830 tonn i 2023, vi har hatt en formidabel forbedring av fotavtrykket vårt, som vi er stolte av”

ØKENDE KRAV: Som kvalitets- og bærekraftansvarlig i Sonepar erfarer Lars Gunnar Larsen at en stadig større del av salgsvirksomheten dreier seg om hvilke systemer man har, hvordan og hva man kan rapportere, og hvilke krav og forskrifter som tilfredsstilles.

Viktig kontroll av leverandørkjeden

Den andre pilaren i bærekraftsarbeidet er kvalitetssikringen av leverandørene, produktene og samarbeidspartnerne.

- Vi har et minimumskrav til alle våre leverandører at de skal akseptere vår Code of conduct, slik at vi får en tilbakemelding på at alle ivaretar målsetting i bærekraftarbeidet opp mot FNs bærekraftsmål, som igjen ivaretar våre forpliktelser opp mot Åpenhetsloven, sier Larsen.

Tilbyr kundene logistikkregnskap

Det solide bærekraftarbeidet gir effekter i form av løsninger som kommer kunden til gode på flere måter.

- I dag kan vi gi detaljerte rapporter til kundene våre på CO2-avtrykk på den enkelte vareleveransen, eller til det enkelte prosjektet, for hvilken som helst periode kunden måtte være interessert i. Dette er noe kundene vet å sette pris på.

Tilbyr klimaregnskap på produktnivå

Green Offer er en indikator som brukes til å måle og sammenligne miljøavtrykket til et produkt. Dette grønne tilbudet er en verdensnyhet når det gjelder miljø. På tidspunktet for lanseringen i august 2022 i Sverige, var Sonepar den første elektriske distributøren som laget denne CO 2 eq* -sammenligningsindikatoren og festet den til en rekke av produktene sine.

- Green Offer er svaret på løftet om at vi alltid skal kunne tilby kunden det mest bærekraftige produktet. Løsningen kategoriserer produktene i a, b eller c-klasse ut fra egenskaper som ligger i beregningen av livsløpsavtrykket, og vil også oppgi hvilket avtrykk den enkelte varen har. Verktøyet er ferdig, nå jobber alle leverandørene våre med å bringe varer inn i systemet for vurdering og katalogisering før det skal inn i databasen og til slutt nettbutikken.

Dette gleder vi oss til, det er en spennende og unik løsning, som er i kontinuerlig utvikling. Vi vil komme med oppdateringer og nyheter utover høsten blant annet i forbindelse med bærekraftsuken vår i september, lover Larsen, som forventer god respons fra kundene:

- Green Offer blir et viktig bidrag for alle kunder som leverer tilbud til offentlig sektor, kommuner og til bedrifter som må innfri krav til klimaregnskap. I tillegg til Green Offer laster vi fortløpende ned i nettbutikken vår EPD’er på alle produktene ut fra det som er tilgjengeliggjort i EFO-databasen. I mange sammenhenger er det påkrevd dokumentasjon på en vareleveranse, dette er også et stort pluss for kundene våre, som utgjør bunnplanken i Green Offer-beregningen.

“Vi jobber kontinuerlig for at det skal bli enklere for kundene å beregne CO2-avtrykket på sine leveranser”

Svarer på økte kundekrav

Som kvalitets- og bærekraftansvarlig erfarer Larsen at en stadig større del av salgsvirksomheten dreier seg om hvilke systemer man har, hvordan og hva man kan rapportere, og hvilke krav og forskrifter som tilfredsstilles.

- Nå vektes miljø 30 prosent i offentlige anbud, det gir føringer for alle, og med det luker man ut en del useriøse aktører, og vi blir mer transparent. Elektrobransjen har tatt for gitt at alt som går på strøm er miljøoptimalt og bærekraftig, men man har aldri greid å dokumentere det gjennom hele reisen, fra råvare til kunde, hvor produktet skal leve et liv før det avhendes og eventuelt resirkulert. Dette er noe bransjen har begynt å jobbe med først de senere årene. Det løfter kvaliteten, og det er bra, fastslår han.

“Elektrobransjen har tatt for gitt at alt som går på strøm er miljøoptimalt og bærekraftig, men man har aldri greid å dokumentere det gjennom hele reisen, fra råvare til kunde”.

Ikke bare slagord og festtaler

- I Sonepar jobber vi ikke med bærekraft som et slagord, for oss er det viktig å bidra på vår måte for å begrense avtrykket på planeten vår. Med det som utgangspunkt, sørger vi for at vi, både i ord og handling, gjør nettopp det. Det gjør vi gjennom å holde “orden i eget hus” og gjennom å tilrettelegge for, og hjelpe kundene, til å ta bærekraftige valg med støtte fra et kompetent og tilgjengelig selgerkorps.

VIKTIG Å BIDRA: - I Sonepar jobber vi ikke med bærekraft som et slagord, for oss er det viktig å bidra på vår måte for å begrense avtrykket på planeten vår, sier Bærekraftsansvarlig og kvalitetssjef Lars Gunnar Larsen i Sonepar.

Unik i bransjen

- Forankringen og strategien til morselskapet og forpliktelsene Sonepar kjører ut til konsernets medlemsbedrifter er unikt i og med at vi er verdens største grossist, sier Larsen.

Vi har en tydelig strategi som innledes med følgende: «I en verden der fokus på bærekraft, ansvarlighet og forretningsetikk blir stadig viktigere tydeliggjør Sonepar sin posisjon om å være en aktiv samfunnsaktør, nå og i fremtiden, med fokus på bærekraftig utvikling, ansvarlighet og sosiale forhold. Dette er hele konsernets statement i forhold til bærekraft. I dette ligger det uendelig mye, sier Larsen.

I utgangspunktet bygger strategien på fem overordnede forpliktelser, som alle medlemsbedrifter har overfor konsernet:

1. Opplæring

Løpende opplæring av alle ansatte ifht til bærekraft og bærekraftige utvikling som blir tilrettelagt og gjennomført av arbeidsgiver

2. Bærekraftig kundereise

Målsettingen om å få til en bærekraftig kundereise for kundene våre, der de får tilbud om optimale løsninger i enhver sammenheng der Sonepar driver salg. Vi skal kunne gi de et alternativ som har det laveste CO2-avtrykket i enhver sammenheng, det er en målsetting innen 2028.

3. Sirkularitet og gjenvinning

Mål om at 100 prosent av emballasjen skal komme fra resirkulerte materialer i 2028. I tillegg skal 100 prosent av alle produktene som returneres til Sonepar resirkuleres innen 2028.

4. Kjønnsbalanse

Målsettingen er at vi innen 2028 skal ha en rekruttering på over 40 prosent kvinner, på alle nivåer.

5. Gi tilbake til nærmiljøet

Medlemsbedriftene skal gi støtte i nærmiljøet til sårbare grupper og mennesker, og yte bistand for eksempler ved naturkatastrofer eller andre hendelser.

Bærekraftsstrategien i Sonepar har tre hovedben å stå på:

MARKED: Green Offer, klima- og leverandørsirkularitet
ENGASJEMENT: Opplæring i energi og miljøomstilling
ENDRING: CO2-reduksjon som medfører maks 1,5 grads økning i temperatur. Kontinuerlig reduksjon av avfall og bærekraftige lagerløsninger

Flere artikler i denne kategorien