Står fjellstøtt i Tromsø
Til tross for generell nedgang i markedet leverer Tromsøavdelingen solid resultater.
- Vi merket, som alle andre, noe mindre aktivitet siden andre halvår i fjor, men vi gjør det bra takket være at vi har lykkes med å opparbeide oss en fast og solid kundemasse innen små og mellomstore installatørbedrifter. Vi er en solid leverandør til servicemarkedet, sier daglig leder og salgssjef Jan-Viktor Nilsen. Han stiller seg litt avventende til 2024, men er likevel forsiktig optimist.
- Sonepar har lagt et godt fundament i byen. Vi står fjellstøtt i Tromsø, det så vi også under coronaen. Nå får vi stadig flere stødige bein å stå på lokalt. Vi er godt rustet for fremtiden, og har en sunn forretningsdrift. Vi er rigget og klare til å ta inn de store ordrene, fastslår han.
Byens eneste sentrumsplasserte elgrossist
Sonepar er den eneste el-grossisten som ligger i Tromsø sentrum, med sentrale lokaler i Rektor Horstsgate 21.
- Vi er stolte av å være byens grossist, med en unik plassering i Tromsø. Vi er så sentrumsnære at det skal mye til for å finne bedre beliggenhet med så gode parkeringsmuligheter. Vi har jobbet hardt for å forbedre de eksisterende lokalene og optimalisere lageret vårt i forhold til kundenes behov. Vi er lett tilgjengelig for kundene, noe som er helt i tråd med vårt konsept om å være lokale, serviceinnstilt og tilgjengelige, sier Nilsen.
Med seg på laget har han Lars Granøien på innesalg og Kine Sørensen som shopansvarlig, sammen betjener de kundene i nedslagsfeltet som inkluderer hele Troms, Finnmark og Svalbard.
Servicestasjon for elektrikere
Hoveddelen av kundene skriver seg fra det lokale SMB-markedet, derfor er det naturlig at de fungerer som en servicestasjon for elektrikere som besøker butikken. Her kan de komme for en “stop and shop”.
- Da kan vi tilby godt tilpassede fasiliteter, i kombinasjon med at de henter materiell eller benytter seg av vårt returpunkt for EE-avfall og annet. Alt er godt tilrettelagt for kundene som kommer til oss mellom jobbene. Hos oss planlegger de jobbene og handler før de drar videre til neste oppdrag. Vi ønsker at avdelingen skal være en effektiv plass for rask ordreavvikling og god service, sier Nilsen og fremhever at butikken alltid har et godt utvalg av installasjonsmateriell og belysning, bestående av en miks fra profilleverandører og egne merkevarer.
- Vi har solid salg fra butikken, spesielt merker vi interesse for, og spørsmål rundt, smarthusprodukter. I tillegg til å serve kundene gjennom lokal butikk og lagerhenting kan vi tilby en veldig god lokal distribusjonsløsning med budbil. Dette er noe kundene verdsetter, sier han.
Effektiv leverandør til distriktene
Leveranser til distriktene Finnmark, Indre Troms og Svalbard går direkte fra sentrallageret i Drammen.- Vi benytter supportavdelingen i Drammen i stor grad, og jobber veldig godt sammen med både salgssupport og tilbudsavdelingen. Et resultat av dette er at vi får frigjort tid til å serve lokale kunder, nå er det enda enklere for kundene å nå oss, på telefon og mail, med andre ord bruker vi i dag mindre tid på administrasjon og mer på salg- og kundesupport enn tidligere, sier Nilsen.
Sonepar Tromsø jobber veldig godt og tett med leverandørene, og deres selgere.- Vi er samarbeidspartnere og jobber i lag med dem, og en del av dem tilfører oss viktig mersalg
Positive ringvirkninger fra kommunal rammeavtale
Tromsøavdelingen har fått en betydelig rammeavtale med Tromsø kommune og er med det blitt leverandør til kommunen på alt av elmateriell og lys, mye tilknyttet det grønne skiftet.- Tromsø kommune er en stor eiendomsbesitter, så nå bygger vi lagrene her for å gjøre oss klare for utskiftning til LED til blant annet flere store skoler, sykehjem og andre kommunale bygg. På grunn av rammeavtalen og leveransene til kommunen har vi nådd en ny kundegruppe:
Vaktmestertjenester og vaktmesterfirmaer, som nå søker mot oss, det er en hyggelig konsekvens av avtalen. Å vinne store offentlige anbud er ikke hverdagskost, her har vi mye å takke Sonepar sin sentrale tilbudsavdeling. Godt teamarbeid gjorde at vi vant kontrakten, sier Nilsen.
Positive ringvirkninger
På kundesiden kommer stadig flere installatørbedrifter til, i tillegg til faste og solide kunder.
- Vi har fem-seks faste installatørkunder i Tromsø som er sentrale for oss, og som jobber mye lokalt. Tromsdalen Elektro er en av dem, de har driftsavtale på et stort parkeringsanlegg i Tromsø, med lysutskifting til LED fra Signify. (Se sak om Tromsdalen Elektro).
En annen sentral kunde er Eltro Installasjon, som blant annet har store jobber for dagligvarekjedene, herunder Extra og Rema 1000. (Se sak om Eltro Installasjon).
Tette bånd til kundene
Tromsøavdelingen har tette bånd til kundene sine.- Kundeforholdet er så godt og tett at vi ofte deltar på kundens sosiale tilstelninger, og vi inviterer selvfølgelig dem på våre. Vi ser på det som samarbeidsforhold.
Sonepar-strategien med høy tilgjengelighet og servicegrad, i kombinasjon med et godt distribusjonsapparat, er en formel som virker. Innenfor vårt kjernesegment, små- og mellomstore installasjonsbedrifter, opplever vi en positiv utvikling. Selv om prosjektmarkedet ikke er der vi er mest aktive nå, er vi absolutt klare for å ta steget videre, godt forberedt på å øke omsetningen, slår han fast.