Sterkt to-spann i nord
Sonepar avdeling Bodø er blitt en godt etablert grossist i byen og leverer omsetning og bunnlinje som imponerer. Med faglig styrke og lang fartstid i grossistbransjen server Hans Kanstad og Jan Tore Olsen lokale kunder i SMB-markedet.
Servicemarkedet, industri og noen prosjekter er det avdeling Bodø jobber mot til daglig, godt etablert med flott lokale i Bodøs grossist/proffmarked, på Rønvikleira i Bodø. Her ligger konkurrentene side om side, det gjør tospannet ekstra sultne. Kundene er i hovedsak små og mellomstore bedrifter fra Korgen i sør, til Lofoten/Vesterålen i nord, i tillegg til en god del industrikonsern i området. Man skulle tro at å drive en avdeling med så få ansatte ikke er mulig, men det klarer de suverent: Sonepar avdeling Bodø har opparbeidet seg et godt rykte takket være faglig flinke folk, og høster lovord fra fornøyde kundene for god service og tett oppfølging.
- Det er vi veldig stolte av - lista for kundeoppfølging og servicegrad skal ligge skyhøyt i Sonepar. Salgssupport og prosjekt-avdelingen i Drammen er også flinke til å hjelpe, og avlaster når det trengs, så her blir vi gode sammen, sier Kanstad.
Tidlig ute med den nyeste
Sammen med produktansvarlig i Sonepar har avdelingen kontinuerlig fokus på oppfølging av vareutvalget i butikken, med stadige fornyelser.
- Varer går ut og nye kommer inn. Vi er “på hugget” og vet at vi må være tidlig ute med de nyeste varene på markedet for å tilfredsstille sluttkundenes og montørenes forventinger, sier Kanstad.
- Bodø har vært preget av stor aktivitet i alle år, hvordan er utsiktene fremover?
- Her i byen har vi vært bortskjemte gjennom mange år med voldsomt trykk, men nå har det roet seg noe ned. Det ligger imidlertid flere fine prosjekter litt frem i tid, som kommer til å skape byggeboom, sier Kanstad optimistisk og peker blant annet på de første oppstarts-anbudene på Ny By-Ny Flyplass i Bodø, som nylig er utlyst.
Frigjør sentrumsnære arealer
Dagens flyplass ligger sentrumsnært og tett på bolig-grensen i sentrum, derfor er det vedtatt at flystripen skal flyttes ut i sjøkanten, hvor det skal fylles ut i sjø og nytt terminalbygg skal oppføres. Når dette er ferdig, skal det gamle rives og gammel flystripe fjernes.
- Dette frigjør et sentrumsnært areal på størrelse med dagens sentrum. I Bodø har vi hatt manko på næringstomter i mange år, det er mange aktører som vil etablere seg i Bodø, men det finnes simpelthen ikke tomter tilgjengelig, i dag må de 1-2 mil utenfor byen for å finne plass, så denne utviklingen lover godt for fremtiden, når dette bryter løs blir det byggeboom i byen, slår Kanstad fast.
Kurser kundene
Å arrangere kurs og kompetanseløft for kundene er en del av hverdagen.
- Vi har nettopp gjennomført FSE-kurs med førstehjelp for et knippe kunder, det var stor suksess. Deretter holdt vi kurs i Sluttkontroll, erfaringen tilsier at dette setter kundene pris på, vi var «overbooket», interesse er stor hos kundene våre for faglig oppdatering, sier Kanstad.
Gode miljøbærere
Kundene setter pris på den lokale avdelingen som vet å skape et godt miljø i en travel arbeidsdag.
- Vi har et felles lunsjrom hvor vi deler gode historier hver dag fra montør-verden. Innimellom drar vi i gang en sosial kveld for våre faste kunder, med god drikke og mat. Det er ikke så mye som skal til for å skape et godt lag. Andre grossister holder gjerne en årlig storfest, men det stjeler mye tid og fokus, så vi gjør det heller på vår måte. Så ser vi frem til EL i Nord-messen 18. april i Bodø Spektrum med verdifull fagprat og de siste nyhetene på markedet. Snart er det sommer og da kjører vi en egen dagsmesse sammen med vår nabo Wurth og Julius Jakhelln, en stor byggvareleverandør, da blir det stander med utvalgte leverandører fra alle tre aktører, så folk kan se hva som rører seg på tvers av bransjene. Disse begivenhetene skaper nye relasjoner og tettere bånd til eksisterende kunder. I fjor gikk det 600 burgere på dagsmessen, vi satser på å slå den rekorden i år.