Cybertruckens elektriske kvantesprang
Teslas Cybertruck er den første personbilen med et 48 volts elektrisk system.
Etter flere forsinkelser har de første eksemplarene av Cybertruck nå rullet ut fra fabrikken i Austin, Texas. Lista over nyskapende løsninger er lang – alt fra bruken av panserglass og rustfritt stål i karosseriet til 1,2 meter lange vindusviskere som beveger seg vertikalt, for å redusere luftmotstanden. Men noe av det mest spennende er det du ikke ser. I Cybertruck er det utviklet et 48 volts elektrisk system i stedet for 12 volt. Dessuten er bilen Teslas første med et 800 volts fremdriftssystem.
Fordelene ved dette er mange. Etter hvert som dagens biler har fått stadig flere elektroniske komponenter som kommuniserer med hverandre, har ledningsnettet ballet på seg til et komplisert virvar. Det er arbeidskrevende å installere og strømkrevende å drive.
Enklere ledningsnett, elektronisk styring
Et 48 volts-system leverer samme effekt som et 12 volts ved en fjerdedel av strømstyrken. Dermed kan det benyttes tynnere ledninger, noe som gir en kraftig reduksjon i varmetap og vekt. Bruken av kobber kuttes med 50 prosent. 48 volt-arkitekturen er kompatibel med POE (Power over Ethernet) standarder, noe som muliggjør at en del enheter kan få strøm via ethernet. Man oppnår altså et enklere ledningsnett der datakommunikasjon og elektrisitet går i samme kabel.
Med færre komponenter er det mindre som kan slå feil. Eventuelle reparasjoner blir enklere og billigere. Og der et 12 volts batteri gjerne må skiftes etter 4-5 år, er 48 volts batteriet beregnet til å vare hele bilens levetid.
At 48 volt-systemet er i stand til å levere mer strøm, er en av forutsetningene for den elektroniske styringen, steer-by-wire. Cybertruck er den første serieproduserte bilen uten en mekanisk forbindelse mellom rattet og hjulene. I praksis betyr dette at styringen automatisk tilpasser seg bilens hastighet.
Model Y kan bli den neste
Det var i 1955 bilindustrien gikk over fra 6 til 12 volt. Enormt mye har skjedd siden den gang. Så hvorfor har ikke Tesla eller andre bilprodusenter gjort 48-volt-grepet før? Tilgang på elektriske komponenter er en av utfordringene. I mange tilfeller trengs det helt nye komponenter laget for 48 volt. Omleggingen krever også en fullstendig redesign av ledningsnettet, dersom det skal innføres 48 volt på eksisterende bilmodeller. Dessuten er det alltid vanskelig å være først.
Dette er nok en av grunnene til at Teslas Elon Musk bestemte seg for å dele de teknologiske løsningene sine på 48 volt-overgangen med resten av bilindustrien – helt gratis. Samme dag som dokumentasjonen ble sendt ut, var Ford-sjefen Jim Farley ute og takket. «Great for the industry», skrev han på X.
Det er usikkert om Cybertruck i det hele tatt kommer til Norge. Men hvis Tesla får med seg andre tungvektere til å satse på 48 volt, vil det legge press på produsentene av elektriske komponenter. Steg for steg kan det resultere i at stadig flere bilmodeller oppgraderes til 48 volt. Kanskje Teslas bebudede 2024-utgave av bestselgeren Model Y blir den neste?
Fakta:
- mål 5,68 x 2,41 meter
- vekt 2995 kg
- nyttelast 1134 kg
- bagasjerom 1897 liter
- maks bakkeklaring 43,2 cm
- høyde 1,79 m
- hengerlast 4990 kg
- karosseri av rustfritt stål
- panserglass i vinduer
- steer-by-wire elektronisk styring
- kommer i tre versjoner
- rekkevidde 4WD-utgaven 547 km