Elektrisk mobilitet: nyheter fra BMW
Da BMW lanserte i3 i 2013 var den kanskje datidens mest avanserte elbil. Men så ble det stille, bortsett fra konseptbiler. Det er i ferd med å endre seg, og 2021 ser ut til å bli et godt år for BMW-entusiaster med sansen for helelektrisk fremdrift.
Man kan ikke beskylde bilfabrikanten fra München for å ha vært offensiv med utviklingen av helelektriske drivlinjer. De har heller holdt seg til delte drivlinjer, og det er ikke så rart. Bensin- eller dieseldrift, kanskje i kombinasjon med elmotor, har frem til nå passet best alle andre steder enn i Norge. Men nå kommer det flere nyheter fra Bayern, der noen modeller utelukkende vil komme med elektrisk drift.
BMW iX3
Som første helelektriske modell siden i3, kom BMW iX3 i fjor. Dermed er SUV-suksessen den første modellserien fra BMW som kan leveres med bensin- eller dieselmotor, som plug-in hybrid eller som ren elbil. Siste skudd på stammen er så godt som identisk med de andre versjonene, med unntak av tett grill og andre detaljer som skal redusere luftmotstanden.
Elmotoren har en effekt på 210 kW, mens dreiemomentet er på 400 Nm. Øvelsen 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder. Bagasjeplassen er på 510 liter, og det er 40 liter mindre enn fossilversjonene. Den kommer ikke med firehjulstrekk, men i god BMW-tradisjon har den bakhjulsdrift. Mulighet for tilhengerfeste er viktig for norske kunder, men den drar ikke mer enn 750 kg.
BMW oppgir en rekkevidde på opptil 459 km (WLTP) for blandet kjøring, og da ligger forbruket på 1,86 kWh per mil. Batteriet er på 80 kWh brutto og kan hurtiglades på 150 kW. Da oppnås 80 prosent på rett over en halvtime under gunstige forhold, og en 10 minutters ladestopp gir 100 km rekkevidde. Prisen starter på 571.720 kr, men det er før man begynner å sikle på listen over ekstrautstyr.
BMW iX
BMWs helelektriske iX er en stor SUV som tidligere var kjent som konseptet Vision iNext. Den er første modell ut som er bygget på en helt ny plattform for fremtidige BMW-modeller. Konstruksjonen bygger på erfaringene fra i3, med bruk av lette materialer som aluminium og karbonfiber, som også gir et svært stabilt chassis. Lengden og bredden er omtrent som X5, mens høyden er noe under X6. Norske kunder vil sikkert sette pris på mulighet for tilhengerfeste og takstativ.
To elmotorer sørger for firehjulstrekk, og med en samlet effekt på over 370 kW sender de iX fra 0-100 km/t på under fem sekunder. Batteriet er på mer enn 100 kWh brutto og det holder til en rekkevidde på over 600 km (WLTP). Hurtiglading støttes opp til 200 kW. Da går batteriet fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, og en 10 minutters ladestopp gir 120 km rekkevidde.
Designen på iX er dempet i forhold til iNext, men er likevel omdiskutert blant fansen. BMW er ikke ukjent med å utfordre oppfatningen av stilren design. Det er bare å se tilbake på perioden 1999 til 2009, da amerikaneren Chris Bangle var sjefdesigner, så finner man kontroversiell bildesign som har tålt tidens tann. Om dagens design blir like vellykket, vil tiden vise.
BMW iX er flaggskipet når det gjelder teknologi, men kameraer og sensorer er skjult i designen slik at de ikke skal synes. BMW kaller det Shy Tech og er grep vi vil se på flere modeller. Den har datakraft som gjør den forberedt for autonome funksjoner, og er første modell fra BMW som er klargjort for 5G.
BMW opplyser at de vil åpne for bestilling på vårparten, og utpå høsten kommer de første bilene til norske kunder. Prisen er i skrivende stund ukjent.
BMW i4 Gran Coupé
Elegante, kjøreglade GT-modeller har tradisjonelt vært kjernen hos BMW, og i4 blir en firedørs, fullelektrisk milsluker. Motoren yter 390 kW og 0-100 km/t går på rundt 4 sekunder. Batteriet vil få en kapasitet rundt 80 kWh og rekkevidden blir opptil 600 km (WLTP).
Serieproduksjonen skal starte opp i år, men verken pris eller når den kan bestilles er i skrivende stund kjent.
BMW Motorrad Definition CE 04
BMW er ikke bare en bilprodusent, de har også en avdeling som lager motorsykler. Definition CE 04 er en elektrisk scooter, og selv om det foreløpig er et konsept skal modellen være i nærheten av lansering. Lite er kjent rundt spesifikasjoner, men BMW viser til en urban målgruppe som kjører omtrent 12 km per dag. Scooteren har derfor god ergonomi for kortere turer, enkel av- og påstigning og smarte løsninger for oppbevaring. En skjerm på 10,25 tommer er også på plass.
Rendyrket plattform
BMW har bestemt seg for å utvikle en egen plattform kun for elbiler, fordi det det ellers vil være vanskelig å utnytte fordelene rene elbiler gir. Plattformen skal være klar i 2025, men parallelt vil BMW utvikle fullelektriske versjoner av X1, 5- og 7-serien.
Flere bilprodusenter har samme strategi, og Hyundai og Toyota har nettopp har dratt sløret av sine kommende elbilplattformer. Volkswagen-gruppens modulære plattform for elbiler (MEB) er kanskje mest kjent og brukes blant annet i ID.3.