Destinasjonsladere blir den nye standarden

6/8/24
Konferanser og bransjearrangementer
6/8/2024

På Eliaden viste DEFA sin nye systemlader med bakplate med integrert sikring, som ble lansert i begynnelsen av juni år. Laderen er identisk med DEFA Power, som kom på det norske markedet i fjor.

Utover borettslag og arbeidsplasser, er ambisjonen at flere monterer systemladeren på destinasjoner som parkeringsplasser, hoteller og kjøpesenter. – For anleggseier bidrar laderen til effektiv installasjon og drift, og kan sikre økte inntekter fra selve ladeprosessen og bedre ladeopplevelser for elbilbrukere, sier Anders Granquist i DEFA. Det er tredje gang DEFA deltar på Eliaden. – Messa ble en viktig møteplass for å vise vår sterke satsning på elbillading.

Destinasjonslading

– På vår stand hadde vi med en av partnerne våre på destinasjonslading Wattif, som har stort fokus på lønnsomme ladeanlegg. Systemet inkluderer AC-ladere i garasjer og parkeringshus der elbileiere kan parkere bilen over lengre periode. Wattif har et meget spennende prosjekt i Grieg Garasjen, der de blant annet anvender ANPR. Her tar de bilde av bilen når den kjører inn i parkeringshuset som identifiseres mot laderen. Det gjør at ladingen starter automatisk og legger seg til betaling for parkeringen, sier Granquist.

Sikker betalingsmetode

Granquist kan fortelle at ladeteknologien til DEFA Power følger EU-direktivet Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). – Den ble iverksatt i april i år for å forbedre ladeinfrastrukturen og harmonisere betalingsmetodene for elbiler over hele Europa. Vi følger AFIR-direktivet ved å legge til rette for sikre betalingsmetoder via QR-kode, som kan implementeres i displayet på ladestasjonen. Via dynamiske QR-koder oppnås sikker betaling, uten å risikere svindel som kan skje med statiske QR-koder og som nå rir Europa som en mare. Det er også et sterkt markedskrav om å vise dynamisk prisinformasjon som fremkommer i det samme displayet. Vi ønsker å fremme et sammenkoblet og effektivt ladenettverk og mulighet for ad-hoc betaling for elbiler, sier Granquist.

Større tilgjengelighet

Destinasjonsladere vil bli tilgjengelig på steder der biler står over lengre tid enten i kontorbygg eller på kjøpesenter. – Bilen lader mens du står parkert og vil gi elbileiere en helt annen brukeradferd enn med fossildrevne biler der du reiser til bensinstasjonen og fyller opp tanken med drivstoff. Nå kan du planlegge ladningen enten hjemme, i borettslag eller på arbeidsplassen med AC ladere som har en effekt 22kW, sier Granquist.

Dynamiske QR-koder

Det nye EU-direktivet tar sikte på å standardisere hele brukeropplevelsen med elbilladning. – For store hurtigladere langs veiene blir det nå et krav om betalingsterminaler. Unntaket er AC-ladere der det må benyttes en QR-kode-løsning. Her får operatørene ansvaret med å levere sikre betalingsløsninger til laderne, sier Granquist. Han legger til at det til nå har vært utfordringer med statiske QR-koder – klistremerker i forbindelse med flere svindlersaker. Svindlere klistrer egne QR-kodemerker utenpå de originale slik at betaling går direkte til dem. Med dynamiske QR-koder sendes det en unik QR-kode til et display, som blir den nye standarden for betaling av ad-hoc lading. Dette har vi tatt høyde for i utvikling av våre ladere, påpeker han.

Brukeropplevelse

– DEFA Power er velegnet til destinasjonslading fordi det er utviklet med brukeren i fokus. En elbilist med tilgang til lader enten hjemme, på jobben, eller på en destinasjon vil ha nesten 300 interaksjoner med en lader gjennom året. Vi har derfor hatt fokus på å levere fast ladekabel som redusere friksjon i hverdagen med å hente frem og legge tilbake en ladekabel hver gang man skal lade, samt at det reduserer mange feil knyttet til løs kabel og drift av ladeanlegg.  Med sitt intuitive display, sin integrerte ladekabel som er satt opp med de nye standardene - Open Charge Point Protocol – OCPP 2.0.1 – som også er tilrettelagt for ISO 15118 (nødvendig for Plug&Charge og V2G). Det vil komme nye funksjoner, som Vehicle to grid der strøm føres fra bilens batteri inn i huset.

Enkel installasjon

– Med systemversjonen av DEFA Power for anlegg, viste vi frem den nye bakplata med innebygd sikring (MCB). Den vil forenkle monteringen for installatører og er også tids- og kostnadsbesparende for kunder. Laderen har de samme spesifikasjonene som DEFA Power der installatøren klargjør alle ladepunkter, kobler til strøm og monterer bakplatene til laderen. Når kablingen er utført, klikkes laderen på plass, låses og konfigureres mot DEFA-appen, sier Granquist

Spennende å delta på Eliaden

– Deltakelsen på Eliaden i år var en meget bra opplevelse for oss. Vi har hatt mange besøkende på standen og fått mange gode samtaler med eksiterende og nye kunder og samarbeidspartnere. Det er viktig for oss å presentere våre løsninger og diskutere muligheten med elektrikere og installatører på en gang. I år har vi også holdt seminaret «Hvordan bygge fremtidens ladeanlegg?» sammen med Wattif med gjesteforedrag fra Rejlers Elsikkerhet og NAF, sier Granquist, som selv holdt to innlegg på seminaret. – Slik sett er vi godt forberedt på markedsføringen og lanseringen av DEFA Power for anlegg like etter messen, sier han til slutt.

Flere artikler i denne kategorien