Eliaden: Viktig møteplass for gamle og nye kunder

6/8/24
Konferanser og bransjearrangementer
6/8/2024

Vi er meget godt fornøyde med oppslutningen på vår 300 kvm stand på Eliaden. 25 entusiastiske SG medarbeidere trålet besøkende gjennom mange av våre belysningsprodukter der vi også viste frem våre nyheter SG Smart og Connect, sier salgsdirektør Erik Nordermoen.

SG Armaturen bygger et felles messekonsept som de benytter på messer over hele Europa og Norden. – For oss har Eliaden alltid vært og er en viktig møteplass til å treffe våre kunder innen elektrobransjen. Det står respekt at messearrangøren har klart å samle så mange utstillere og deltakere på Norges største elektromesse. Oppslutningen på vår stand har vært stor og mange viste interesse for våre belysningskonsepter, sier en fornøyd Nordermoen. 

Merkevare

For SG Armaturen nytter det ikke kun å være en passiv deltaker på messa. – Installatørene/montørene spiller en viktig rolle i å kvalitetssikre og promotere mange av våre belysningsløsninger ute i felt over hele landet.

Vår merkevare blir hele tiden synliggjort av norske elektrikere alt fra nye produkter og systemer. Likeså viktig er det å få tilbakemelding om hva de ønsker av oss og hva vi kan videreutvikle av produkter til dem, understreker Nordermoen.

SG Smart og Connect

– Eliaden er en viktig markedskanal for oss, der vi treffer elektrofagfolk fra hele landet. På messa presenterte vi hele vår produktbredde fra armaturer, installasjonsprodukter til styringssystemer. Her frontet vi SG Smart med nyutviklede komponenter og apper. Dette er et enkelt styringsverktøy for privat og offentlig bruk. Videre viste vi frem SG Connect, som er et enkelt styringssystem for næringsbygg med automatisk styring av lys av og på og dagslysstyringsnivåer. Produktene som vektla energisparing ble behørig mottatt på vår stand, forteller Nordermoen.

Nytt design og løsninger

– På messa hadde vi 25 engasjerte medarbeidere som sto på med å informere kunder om våre produkter og systemer. Vi lanserer kontinuerlig nye produkter og løsninger i våre forskjellige familieserier. Nytt design og løsninger gjør våre belysningsprodukter mer innovative, som penset innom alt fra energisparing til optimale løsninger for parkeringskjellere.

Milliardomsetning

Det går så det suser for SG med en rekordomsetning på over 1 milliard kroner i 2023 med daglige nyansettelser på salg, marked og bærekraft. Hvordan har utviklingen vært så langt for 2024?

– Den er positiv og lovende, men markedet er stort og tidvis utfordrende. Derfor må vi styrke vår salgsportal og lære opp elektrikere slik at de får større kunnskap om våre konsepter. Vi ansetter nå flere selgere for å møte utfordringene i markedet og arrangerer jevnlige kurs for installatører og montører i Lillesand.  

Norge er vårt hjemmemarked

– Vi har utviklet våre lagre for å kunne ha tilstrekkelig med lagerkapasiteten i Lillesand og Nederland for å dekke markedets behov til belysningsprodukter og installasjonsmateriell på kontinentet og i Norden, sier Nordermoen.

– Vi utvikler hele tiden vårt produktkonsept. Lykkes vi i Norge kan vi duplisere og bygge tilsvarende produkter på kontinentet. Dette gjør vi med full styrke og med samme modell i bunn. Det er lettere å skape større vekst når du er mindre i store markeder. Fortsatt er og vil Norge forbli vårt hjemmemarked. Vi vokser sterkt i Norden og Europa og gjør det bra i Danmark, Sverige og Finland, og i tillegg nysatsinger i Belgia, Frankrike og Tyskland. Vi har nå etablert et eget selskap med SG Armaturen i Sveits og en større satsing i Nederland, understreker Nordermoen.

SGs DNA

– Hvor viktig er kunnskapen dere har tilegnet i det norske markedet for den videre veksten i Norden og Europa?

– Den er helt avgjørende.  Hele SGs DNA er i Norge og som vi bringer med oss inn i nye markeder. Våre belysningsprodukter utvikles først og fremst for Norge, dernest for de nordiske og europeiske markedene. Alt henger nøye sammen, sier Nordermoen, som er opptatt av å trekke frem SGs bærekraftstrategi. 

– For å få fart på dette området, har vi nå ansatt en 

Bærekraftansvarlig, som skal arbeide med fagområdet mot installatører og konsulenter. Hva kreves for å lage en EPD dokumentasjon og hvilke erfaringer kan vi høste her? Alle er opptatt av bærekraft og det vil bli stilt større krav til oss som leverandør om å være i front på dette området i årene som kommer, sier han til slutt.

Flere artikler i denne kategorien