ASKO NORGE: Bærekraftig og klimanøytral
ASKO Norges ambisjon er å være bærekraftig og klimanøytral. Det vil kreve betydelige tiltak, spesielt innenfor energi og transport. Målet er å være i front på disse områdene. – I dag dekker vår vind- og solproduksjon 90 prosent av vårt totale energiforbruk, sier adm. direktør Tore Bekken i ASKO NORGE.
Selskapet er i førersetet med å energieffektivisere virksomheten og ligger godt an i forhold til myndighetenes mål om å nå det grønne skiftet innen 2030.
– Den største utfordringen er transport over lengre avstander der vi benytter innleide transportører. Her må nett- og ladeinfrastrukturen styrkes. Samtidig må myndighetene komme med forutsigbare rammebetingelser slik at transportørene er villig til å investere i fossilfrie kjøretøy. Flere transportører har valgt elektriske kjøretøy, men langt fra alle. Jeg har forståelse for at enkelte vegrer seg, sier Bekken.
30 000 varer
ASKO leverer matvarer over hele landet og har et sortiment på 30 000 varer innen tørrvarer, kjøl-/ferskvarer, frysevarer, non-food, vin, brennevin, legemidler og bilrekvisita. Innen dagligvare har selskapet rundt 2 000 kunder.
– I løpet av 2024 skal leveransene til alle butikker og kunder i serveringsmarkedet i Oslo skje med fossilfri transport. I 2016 var vi først til å ta i bruk elektriske lastebiler og kjører i dag over 50 fossilfrie kjøretøy i hovedstaden. Målet er at all varetransport på korte og lengre avstander skal være fossilfri innen utgangen av 2026.
Langt billigere å drifte
ASKO har nå i overkant av 100 elektriske lastebiler som går over hele Norge.
– Kostnadene med kjøp av elektriske lastebiler er vesentlig høyere enn fossile kjøretøy, men langt billigere å drifte. Selv om investeringen er to ganger høyere i forhold til fossile biler, er det totale regnestykket omtrent det samme ut fra dagens markedspris, sier Bekken. ASKO har 400 egeneide biler. - Vi sliter med å få levert elektriske biler vi har i bestilling. Målet er som sagt å fase ut alle fossile biler innen utgangen av 2026.
Dårlig utbygd ladeinfrastruktur
Ladeinfrastrukturen i Norge er for dårlig utbygd. På spørsmål om ASKO har løst dette med å hente strøm fra solcellepaneler på tak og vegger, svarer Bekken:
– Nei, vi har sikret oss tilstrekkelig strøm på våre avdelinger med ladepunkter for elektriske kjøretøy. Mesteparten av vår solstrøm går til bygningsdrift og til lading av elektriske trucker. Lageret på Kalbakken i Oslo produserer 2 millioner kWh med strøm fra solcelleanlegg på tak og vegger. Her produserer vi like mye strøm som bilene bruker på ett år.
Dårlig utbygd strømnett
– Våre distribusjonsbiler lader kjøretøyene på lokale avdelinger. Unntaket er lang- og regionaltransport der det er mangel på ladepunkter. Det skyldes dårlig utbygd strømnett i Norge. Med dagens utbyggingstakt vil det ta lang tid å knytte sammen strømnettet fra nord til sør med moderne nettstruktur, sier Bekken, som savner et sterkere politisk trykk for å få fortgang i utbyggingen.
Vurderer vannkraft i Tromsø
– Vi kommer ikke å bygge ut med solkraft på vår avdeling i Tromsø. Vi vurderer å bygge et småkraftverk som kan tilføre oss nok energi. Utfordringene nordpå er snørike vintermåneder, sier Bekken. Han legger til at ASKO har solcelleanlegg på 13 lokasjoner, som til sammen produserer mellom 17 og 18 GWh. – På to av solcelleanleggene har vi montert snøsmelteanlegg slik at de kan utnyttes maksimalt. Nye solcellepanel på tak og vegger tilfører mye strøm selv på overskyete dager. Vi drifter også 7 vindturbiner– 5 på Ålborg i Rogaland og 2 på Lindesnes. Det gjør at vind- og solproduksjon nå står for ca. 90 prosent av vårt totale energiforbruk, understreker Bekken.
Forutsigbarhet
– Vi er avhengig av et nett som dekker strømbehovet på områder med størst behov. Ordningen med bompengefritak ut 2030 er et bra tiltak. Også Enova-støtten om å få flere til å investere fossilfritt er god, men den er oppe til årlig vurdering. Levetiden på en lastebil er 6 til 7 år og her er transportørene avhengig av gode rammebetingelser. Vi må vite at Enova støtten er der i x antall år fremover og ikke plutselig forsvinner over natta. Statsforetaket er myndighetenes forlengede arm og myndighetene bør derfor utarbeide rammebetingelser som vil få næringsliv og private aktører til å velge fornybart, sier Bekken. – Det er tross alt ingen som bytter ut 400 lastebiler på ett år.
– God nettstruktur fra Kirkenes i nord til Lindesnes i sør er nødvendig for å få flere til å velge fossilfrie kjøretøy. Vi er ikke ute etter mer stønad og støtte, men forutsigbarhet, påpeker Bekken.
Pisk og gulrot
ASKO er positive til myndighetenes grønne omstilling i transportbransjen. – Vi støtter fullt og helt bompengefritak og Enova-støtten. Fremover vil C02-avgiftene øke kraftig. Bransjen blir da pålagt både pisk og gulrot og det vil ikke kun holde med en av delene. Vi må unngå at Enova-støtten vurderes årlig. Politikere har mange og fine tanker, men ofte går det for sakte fra ide til handling. Godt gjort er bedre enn godt sagt. Næringslivet må vite hva de skal forholde seg til for å kunne bidra til å nå det grønne skiftet, sier Bekken.
Autonome ferger
Verdens første batterielektriske selvkjørende (autonome) sjødroner er operative mellom Horten og Moss. Det bidrar til betydelig færre tunge kjøretøy gjennom sentrum i Moss og Horten. Her skal det kjøres elektriske biler til ASKO Oslofjord i Sande og hovedlageret på Vestby.
– Det vil gi oss en stor miljøgevinst. I tillegg samarbeider vi med NOAH på Langøyene der vi skal utføre transportoppdrag for dem. Vi er ennå ikke i full operativ drift og prosjektet har medført færre kjørte turer. I løpet av høsten håper vi at problemene med den tekniske infrastrukturen blir løst, sier Bekken.
Nordens mest miljøvennlige industribygg
ASKO Oslofjord i Sande er kåret til Nordens mest miljøvennlige industribygg med den høyeste miljømerkingen BREEAM-NOR Outstanding fra Grønn Byggallianse. Hvordan er situasjonen for ASKOs øvrige avdelinger i Norge?
– Vi har mange bygg fra 1960-tallet der det er brukt mange investeringskroner på oppgradering og vedlikehold og energitiltak, som LED-belysning, isolasjon og dag- og nattsenking. Vi har også redusert strømforbruket med å innstille fyringsanleggene og bruk av kulde og frys. Bygningsstandarden er god, og kapasiteten i anleggene har redusert energiforbruket.
Selvforsynt med strøm
Målet for ASKO er å være selvforsynt med strøm fra solcellepaneler på tak og fra vindkraftturbiner. – I dag har vi en selvforsyningsgrad på 90 prosent, men energiforbruket kommer til å øke fordi alle våre kjøretøy (innleide som egne) skal elektrifiseres innen 2026. Det vil kreve mer strømproduksjon fra både sol-, vind- og vannkraft, sier Bakken.
Stort potensial
– Potensialet med solkraft er stort og jeg er enig med dem som mener vi skal være restriktive med vindkraft på land, men å forby all utbygging er ikke formålstjenlig. Potensialet er stort, og alt er ennå ikke løst. Når det er sagt, må vi unngå å bygge ut i verneverdige- og reindriftsområder. I vårt langstrakte land er det mange områder som kan være godt egnet til vindkraft.
Bevisstgjøring
Så langt er det kun utbygd 0,5TWH solkraft i Norge, mens målet er 8 TWH innen 2030. Hva mener du må til for å få fart på denne utbyggingen?
– Å velge solenergi går på bevisstgjøring. For ASKO har det vært en lønnsom investering. Flere næringsaktører med store arealer burde gjør det samme. Prisen på solcellepaneler har gått ned i pris og effekten større enn for noen år siden, sier Bakken.
Hyppige vareleveranser
ASKO har over 2000 kunder innen dagligvare over hele Norge fra NorgesGruppens kjedeprofiler KIWI, MENY, Jacobs, SPAR, EUROSPAR, Joker, Nærbutikken, CC Mat, Helgø MAT og Eide Handel pluss leveranse til Bunnpris. Hvordan er transportplanlegging tilrettelagt for å tilfredsstille kundenes behov til rettidige leveranser?
– I mange år har vi økt andelen varer som distribueres fra ASKO. Vi ønsker å distribuere varer som butikkene etterspør forutsatt vi raskt kan levere varer til butikkene. Mange får leveranser 4-6 ganger i uka. Her benytter vi transportplanleggingssystemer som har økt leveringspresisjonen. Når varene kommer frem til butikk, går de rett i butikkhyllene og ikke inn på lager, sier Bakken til slutt.