Bærekraft er avgjørende i dagens forretningslandskap

3/12/24
Bærekraft
4/12/2024

Bærekraft er avgjørende i dagens forretningslandskap

Bærekraft er avgjørende i dagens forretningslandskap. BAMA har arbeidet aktivt med miljø, sosiale forhold og forretningsatferd.

Målbart bærekraftarbeid er et krav, ikke bare fra EU, men også fra eiere, kunder og forbrukere. BAMA har hatt bærekraft på dagsordenen i mange år, men nå løftes arbeidet ytterligere. selskapet ønsker derfor EUs Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)velkommen. Rapporteringskravene er omfattende, men helt nødvendige. For å nå klimamålene, må alle jobbe systematisk, grundig og transparent med bærekraft.

Største leverandør

BAMA Gruppen AS er Norges største leverandør av frukt, grønnsaker og blomster. Selskapets forretningsmodell er basert på tre hovedkomponenter: innkjøp, logistikk og salg. Det har et omfattende nasjonalt og internasjonalt nettverk av leverandører, inkludert produsenter og grossister der det kjøpes et bredt spekter av produkter. Det er alt fra frukt, grønnsaker, bær, poteter, juice og smoothie til blomster, fisk og kjøtt.

Omfattende distribusjonsnettverk

Gruppen har også en industrivirksomhet som foredler råvarer til blant annet salatblandinger og påsmurt-produkter. Et omfattende distribusjonsnettverk dekker hele Norge og inkluderer en hovedterminal på Nyland Syd i Oslo og et omfattende nettverk av lokale avdelinger. Gjennom dette nettverket fraktes det produkter til kunder over hele landet fra dagligvarebutikker, hoteller, restauranter, kantiner, institusjoner, kiosker til bensinstasjoner.

Sunnere og ferskere fremtid

BAMAs visjon er å skape en sunnere og ferskere fremtid og stimulere til økt forbruk av frukt, grønnsaker, bær og poteter. Målet er å tilby de mest bærekraftige produktene gjennom å utnytte ressursene effektivt, sikre riktig produktkvalitet og øke bruken av fornybare ressurser. Gruppen skal ta en aktiv samfunnsrolle til det beste for produsenter, ansatte, lokalsamfunn, kunder og miljø. Det arbeides kontinuerlig med å styrke konkurransekraften og øke lønnsomheten gjennom hele verdikjeden. Ved å tilby et bredt produktutvalg, sette søkelys på kvalitet og service, kan BAMA sikre en sterk posisjon i markedet.

Internasjonale forgreininger

Siden etableringen i 1886, har selskapet vokst til å bli et konsern med 2295 ansatte i Norge, 978 internasjonalt og en omsetning på 23 milliarder for 2023. Årlig håndteres det 500 000 tonn produkter, hvorav 37 prosent produseres i Norge, og de resterende 63 prosent fra 260 frukt- og grøntleverandører i 80 land. I Norge samarbeider BAMA med Gartnerhallen og over 1000 medlemmer og produsenter. Å opprettholde sterke relasjoner med leverandører, sikrer tilgang på ferske kvalitetsprodukter hele året.

Sjø og jernbane

Et felles mål for BAMA Gruppen er lavere CO2-utslipp og å gå fra fossile til fornybare ressurser på områder som transport og bygg. BAMA Gruppen benytter ulike løsninger for logistikk og varetransport. BAMA Sourcing har ansvaret for varestrømmen til de norske dagligvarekundene, og driver utstrakt bruk av langtransport i inn- og utland. Selskapets transportbehov innenlands dekkes i stor grad av BAMA Logistikk (60 prosent). I tillegg benyttes rundt 15 transportselskaper i inn- og utland på de rundt 130 000 årlige leveringene. Ambisjonen er å flytte en større del av transportvirksomheten til sjø eller jernbane. Det jobbes også med å finne andre bærekraftige løsninger på litt lengere sikt.

Integrerte systemer

Innen logistikk benytter selskapet ulike integrerte systemer levert av Microsoft Dynamics AX2012. I tillegg benyttes en egenutviklet transportportal (TTP) for kommunikasjon med transportører og leverandører/produsenter, samt appen BAMASmart Transport. Modellen ivaretar forhold som temperatur, bilpark, ulike kontrakter og spesifikke regler for lasting av paller på bil. Vårt data science-team mottok Innsiktsprisen 2023 i regi av Dataforeningen for denne.

BAMA Storkjøkken

Et annet eksempel er BAMA Storkjøkken, som selger og distribuerer produkter til horeca-kunder i Norge. BAMA Storkjøkken kjøper distribusjonstjenester fra en rekke transportselskaper på landsbasis, men distribuerer også et stort volum med egne lastebiler fra avdelingene i Oslo og Vestfold. Selskapet har arbeidet systematisk med å fase ut bruken av lastebiler med fossilt drivstoff siden 2018, og 88 prosent av de egeneide lastebilene går nå på fornybart drivstoff. De siste lastebilene på fossilt drivstoff er planlagt utfaset i løpet av 2024.

Eksempler på hvordan vi arbeider med dette:

Hentet frabærekraftsrapporten 2023

Flere artikler i denne kategorien