To nye norske elbilladere – og flere skal komme
Easee har lansert en ny generasjon elbillader for hjemmet, og får uventet konkurranse fra det norske smarthussystemet Futurehome.
Det har blåst hardt rundt den norske elbilladeren Easee. Etter at svenske Elsäkerhetsverket begynte å undersøke om laderen var i samsvar med forskriftene, endte det med både permitteringer hos Easee og salgsforbud.
I midten av august meldte imidlertid selskapet om frisk kapital og fortsatt drift, og like etterpå sprang nyheten om nye ladere. Den nye ladeboksen ser prikk lik ut som den forrige, men har nytt navn og noen nyheter på innsiden.
Enkel å montere, lokal styring
Nyheten heter Easee Charge Lite, og er myntet på husstander med én til to elbiler. Easee lover alle elektrikere der ute at den skal være like enkel å montere som forgjengeren. Lading på både én og tre faser støttes, med en maksimal effekt på hhv. 11 og 7,4 kW.
Mens bråket om salgsstopp for den gamle laderen pågikk, fryktet mange at styringen av laderen gjennom skyløsningen til Easee ville bli borte hvis selskapet gikk konkurs. Denne problematikken vil ikke gjelde Charge Lite, for her er det støtte for lokal styring via Bluetooth. Det gir brukeren mulighet til å starte og stoppe lading, sjekke ladehastighet og låse/låse opp ladekabelen uten å være tilkoblet internett. Laderen har også støtte for Open Charge Point Protocol, OCPP, slik at den kan brukes med ulike smarthussystemer.
Boksen er også bakoverkompatibel med Easee Equalizer, som gir dynamisk last- og fasebalansering. Da vet laderen hva andre enheter i huset bruker av strøm, og kan tilpasse ladingen deretter. Equalizer kan også sørge for at det lades kun på solcellestrøm.
Ny konkurranse fra smarthusselskap
Dette med støtte for smart strømstyring i forbindelse med elbillading er ettertraktet. Derfor har smarthusselskapet Futurehome også lansert en ladeboks denne høsten. Også denne vil kunne brukes på enten én eller tre faser, men vil ha høyere maksimal effekt enn Easee Charge Lite — 22 kW.
Elva, som boksen skal hete, trenger ikke å kobles mot Futurehome, men dersom det gjøres får brukeren tilgang til Futurehome-funksjonen Strømkontroll, og kan dermed lade etter strømpris og få full kontroll på strømforbruket.
Bluetooth, wifi og Zigbee gjør Elva i stand til å snakke med andre smarthusplattformer også, dette takket være OCPP-støtte lokalt.
Ladere for fellesanlegg
Easee Charge Lite og Futurehome Elva ser ut til å bli konkurrenter, men Easee har i tillegg to nye og kraftigere ladere på gang.
Disse skal hete Charge Core og Charge Max, og skal gi opptil 22 kW til biler som støtter dette. Samtidig skal de ha funksjoner som gjør dem egnet fellesanlegg i sameier og borettslag, arbeidsplasser eller andre steder der man skal lade mange kjøretøy samtidig.
Les mer på www.easee.no og www.futurehome.io/no/elva